Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Logo
Animacja 1
Animacja 2
Animacja 3

Aktualności

Znajdujesz się w: Aktualności

Komisje będą szacować szkody powstałe w wyniku suszy

Aktualności

2023-07-10 07:26

W związku z planowanymi rozwiązaniami dotyczącymi szacowania szkód powstałych w wyniku tegorocznej suszy, będzie możliwe szacowanie jej skutków przez tzw. komisje klęskowe.

Nadal podstawą oszacowania szkód spowodowanych przez suszę będzie złożenie przez poszkodowanego producenta rolnego wniosku za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”

W przypadku gdyby rolnik chciał, aby szacowania szkód suszowych dokonała Komisja poprzez lustrację na miejscu, koniecznie musi zgłosić ten fakt do komisji w terminie umożliwiającym dokonanie oszacowania. Ale najpierw musi złożyć wniosek w aplikacji.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, komisja powinna oszacować szkody do dwóch miesięcy od zgłoszenia przez producenta rolnego powstania tych szkód, jednak nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy, albo jej likwidacji.

Następnie Komisja jest zobowiązana do złożenia w terminie 30 dni od dnia szacowania skutków suszy, jednak nie później niż do 15 października roku wystąpienia suszy  raportu z oszacowania szkód za pośrednictwem aplikacji publicznej „zgłoś szkodę rolniczą” oraz w wersji papierowej, właściwemu wojewodzie za względu na miejsce powstania szkód.

 

Raport taki będzie zawierał:

- dane pozwalające na identyfikację producenta,

- informacje o powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane przez suszę z uwzględnieniem każdej działki osobno wraz z powierzchnią (tak jak we wniosku o płatności bezpośrednie),

- imiona i nazwiska członków komisji oraz datę szacowania.

 

Końcowy protokół szacowania szkód powstałych w wyniku suszy byłby w takim przypadku oparty o trzy źródła informacji:

- dane podane we wniosku przez rolnika w aplikacji suszowej,

- dane z raportu szacowania przez Komisję,

- dane pobierane z IUNG Puławy.

Na podstawie tych danych aplikacja sporządzi protokół lub kalkulację.

 

UWAGA !

W Pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”. Drugim krokiem jest, jeżeli aplikacja zdaniem rolnika nie doszacuje rzeczywistych szkód, złożenie wniosku do Komisji o lustrację i oszacowanie.

Oszacowanie szkód tylko przez Komisję nie daje podstawy do uzyskania dokumentów potwierdzających wystąpienie szkód.

W związku z powyższym, w dniu dzisiejszym wysłaliśmy pismo do MRiRW z apelem o podjęcie pilnych działań legislacyjnych i umożliwienie wyjścia komisjom na pola rolników. 

 

Marta Ceglarek

Dane kontaktowe

Dane kontaktowe

Wielkopolska Izba Rolnicza
ul. Golęcińska 9e, 60-626 Poznań

tel. 61 227 01 30

fax 61 227 01 31

e-mail: sekretariat@wir.org.pl

RSS YB fb

Godziny pracy

Godziny otwarcia

Poniedziałek do piątku

od 7:30 do 15:30

WIELKOPOLSKIE POGODA
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.