Aktualności
Dnia 30 września 2025 r. Krajowa Rada Izb Rolniczych (KRIR) wystąpiła do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o pilną zmianę sposobu obliczania wskaźnika „przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego”. Jak wskazała KRIR, obecna metoda, stosowana przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), w praktyce określa raczej przychód z gospodarstwa niż rzeczywisty dochód netto, co stawia wielu rolników w niekorzystnej sytuacji ponieważ:
- Wskaźnik „z 1 ha przeliczeniowego” nie odzwierciedla indywidualnej sytuacji – KRIR wskazuje, że w wielu gospodarstwach koszty produkcji, struktura produkcji (roślinna vs zwierzęca), wielkość gospodarstwa czy warunki prowadzenia produkcji mogą znacząco odbiegać od uśrednionych danych.
- Zbyt wysoka wartość wskaźnika wpływa negatywnie na uprawnienia – jeżeli dochód wykazywany statystycznie jest zawyżony względem rzeczywistości gospodarstwa, skutkuje to m.in. utratą prawa do stypendium lub pomocy socjalnej.
- Brak indywidualizacji wyliczeń.
KRIR postulowała, by dla każdego gospodarstwa rolnik mógł na wniosek uzyskać potwierdzenie dochodu gospodarstwa sporządzone przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) na podstawie danych o powierzchni upraw i produkcji zwierzęcej oraz wskaźników kosztów i dochodowości opracowanych przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).
W odpowiedzi, resort rolnictwa w dniu 4 listopada 2025 r. poinformował, że wskaźnik przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego obliczany jest na podstawie danych pochodzących ze źródeł statystycznych oraz danych administracyjnych. Zgodnie z raportem Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie prac zespołu do spraw pogłębionego przeglądu metodologii oraz zastosowania przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, dane wykorzystywane do obliczenia wskaźnika obejmują: rolniczą produkcję globalną, dotacje do produktów, zużycie pośrednie, dotacje dla producentów, koszty związane z zatrudnieniem, podatki związane z produkcją (od własności i użytkowania ziemi, budynków i innych budowali, środków transportu wykorzystywanych w celach produkcyjnych), salda odsetek od depozytów, pożyczek i kredytów, podatki od dochodów i majątku (podatek rolny i leśny), składki netto na ubezpieczenia społeczne, saldo składek i odszkodowań z tytułu pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych, pozostałe transfery bieżące (opłaty administracyjne, opłaty na rzecz organizacji związkowych, fundacji), liczba hektarów przeliczeniowych. Wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym wyliczenie dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych dokonywane miałoby być przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie posiadanych danych o powierzchni poszczególnych upraw (powierzchnia w ha fizycznych) i liczbie zwierząt oraz danych z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o wysokości dochodów, wymagałoby opracowania metodyki ustalania dochodu z każdego rodzaju działalności rolniczej. Ponadto wprowadzenie takich zmian wymagałoby pogłębionej analizy skutków wdrożenia nowych rozwiązań.
Z powyższej odpowiedzi wynika, że Ministerstwo nie odrzuca całkowicie postulatów rolników i jest szansa na zmiany. Jednak na dziś nie ma gwarancji konkretnego harmonogramu czy wejścia w życie nowych regulacji i pewnie na konkretne rozwiązania przyjdzie nam poczekać.
Opracowanie: Paweł Dopierała



