Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu lewego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do mapy serwisu
Logo
Animacja 1
Animacja 2
Animacja 3

Wyjaśnienia ARiMR dotyczące pozyskiwania danych przez SMS

Znajdujesz się w: Aktualności

Wyjaśnienia ARiMR dotyczące pozyskiwania danych przez SMS

Aktualności

2025-10-17 08:20

Do biura izby wpłynęły zapytania rolników dotyczące wątpliwości związanych z przesyłaniem przez firmy kontrolujące wiadomości SMS. Firmy te działając na zlecenie ARiMR w przypadku dokonywania kontroli na miejscu wysyłały wiadomość SMS z prośbą o przesłanie danych, związanych z tą kontrolą. Postępowanie to budziło wątpliwości wśród rolników, czy nie jest to forma oszustwa i czy takie pozyskiwanie danych jest prawnie dopuszczalne. Po skierowaniu pisma do ARiMR otrzymaliśmy poniższe wyjaśnienia od Dyrektor Departamentu Baz Referencyjnych i Kontroli Terenowych ARiMR, pana Stanisława Sasa.

W przypadku kontroli na miejscu dotyczących wnioskowania przez rolnika o płatności do ekoschematów, niezbędne jest pozyskanie od rolnika dokumentów dotyczących realizacji tych ekoschematów. Wynika to z konieczności weryfikacji podczas kontroli na miejscu wymogów Rozporządzenia MRiRW z dnia 13 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz.U. z 2023 poz. 493 ze zm.). Wobec powyższego, zarówno pracownicy ARiMR, jak i pracownicy firm wykonawczych działających na zlecenie ARiMR na terenie poszczególnych województw mogą kontaktować się z rolnikami (np. osobiście, telefonicznie, pisemnie) w celu pozyskania stosownej dokumentacji na potrzeby weryfikacji podjętych przez rolników zobowiązań. Do nawiązania kontaktu wykorzystywane są dane kontaktowe podane przez rolnika do ARiMR.

Ww. informacja, jak również wykaz wykonawców realizujących na zlecenie ARiMR kontrole na miejscu w odniesieniu do wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich złożonych w roku 2025 są zamieszczone na stronie ARiMR, pod następującym adresem internetowym https://www.gov.pl/web/arimr/zasady-realizacji-kontroli.

Pracownicy ARiMR, jak i pracownicy firm wykonawczych podejmują kilka prób skontaktowania się z rolnikami celem skutecznego pozyskania dokumentacji. W przypadku braku informacji zwrotnej od rolnika, wykonawca wysyła listem poleconym do rolnika pismo z prośbą o udostępnienie wymaganej przepisami prawa dokumentacji. W sytuacji, gdy pomimo kilkukrotnych prób kontaktu z rolnikiem oraz przesłania listem poleconym prośby o udostępnienie wymaganej dokumentacji, nie uda się pozyskać wymaganych dokumentów, informacja o tym fakcie jest zamieszczona w raporcie z kontroli. Wówczas, rolnik po otrzymaniu raportu, zawsze może zgłosić zastrzeżenia do ustaleń zawartych w raporcie.

Zarówno wykonawca jak i pracownicy ARiMR dokładają starań aby SMS wysyłany przez wykonawców do rolników był czytelny, zawierał niezbędne informacje dotyczące zarówno adresata (rolnika), zakresu dokumentów niezbędnych do przekazania, jak również informacje umożliwiające rolnikowi weryfikacje nadawcy (czyli wykonawcy), który je wysyła. Proces pozyskiwania dokumentów po uprzednim kontakcie osobistym, telefonicznym czy nawet za pośrednictwem SMS bądź drogą mailową ma na celu zarówno przyspieszenie procesu kontroli na miejscu, co przekłada się na obsługę złożonych wniosków i wypłatę płatności, ale przede wszystkim umożliwienie rolnikom załatwianie spraw dotyczących złożonego wniosku bez konieczności opuszczania terenu ich gospodarstwa i dodatkowego zakłócania napiętych harmonogramów prac sezonowych.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, związanych z otrzymaną korespondencją lub kontaktem telefonicznym, w odniesieniu zarówno do wykonawcy kontroli, jak i dokumentów, rolnik zawsze może zwrócić się do ARiMR (wykorzystując każdy dostępny kanał kontaktowy), w celu uzyskania potwierdzenia ww. działań.

 

Z autorem tekstu można się skontaktować poprzez e-mail: wirleszno@wir.org.pl

 

Opracowanie: Paweł Dopierała

 

Dane kontaktowe

Dane kontaktowe

Wielkopolska Izba Rolnicza

ul. Golęcińska 9e

60-626 Poznań

tel. 61 227 01 30

e-mail: sekretariat@wir.org.pl

 

RSS YB fb

Godziny pracy

Godziny otwarcia

Poniedziałek do piątku

od 7:30 do 15:30

WIELKOPOLSKIE POGODA
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.